Wyniki hoteli w maju: jest poprawa

Wyniki hoteli w maju: jest poprawa

Wyniki osiągnięte przez hotele w maju były zdecydowanie lepsze niż w kwietniu i przewyższyły te z maja ubiegłego roku - wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Obiekty wypoczynkowe zanotowały poprawę, ale długi weekend majowy nie wystarczył, aby dorównać hotelom biznesowym.

Wśród ankietowanych hoteli, tych z frekwencją w maju poniżej 30 proc. było zaledwie 3 proc. (o 12 pp. mniej niż w kwietniu). Obłożenie powyżej połowy zanotowało 78 proc. obiektów (czyli o 31 pp. więcej niż w kwietniu), w tym 43 proc. z frekwencją powyżej 70 proc. W grupie hoteli biznesowych aż 81 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 35 proc. z frekwencją powyżej 70 proc. Nie było obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. Obiekty wypoczynkowe również uzyskały znacząco lepsze wskaźniki niż w kwietniu: 59 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (o 31 pp. więcej). Hoteli, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było tylko 6 proc. Grupa "środka" stanowiła 35 proc.

Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych rok temu. Dla 28 proc. ankietowanych hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym 12 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. 16 proc. hoteli uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. Natoniast 57 proc. obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do maja ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 31 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.

Także w porównaniu do zeszłego roku, hotele biznesowe zanotowały większą poprawę niż wypoczynkowe. Dla 23 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym 8 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 5 pp. i również 8 proc. powyżej 10 pp. 58 proc. hoteli poprawiło obłożenie, w tym 25 proc. stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 5 pp. oraz 21 proc. z poprawą obłożenia o więcej niż 10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 41 proc. wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy z udziałem 18 proc. każda zanotowały spadki do 5 pp. i do 10 pp. 47 proc. obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 18 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.

Jak podkreślają oragnizatorzy, średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu zwiększyło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 63 proc. hoteli (o 5 pp. więcej niż w kwietniu) podniosła ceny w stosunku do maja 2024 r., w tym 45 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 37 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 17 proc. utrzymało te same ceny i również 17 proc. zanotowało spadek do 10 proc.

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na czerwiec wskazują na dużą dynamikę rezerwacji i poprawę do poprzednich miesiący, szczególnie w hotelach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych, 11 proc. hoteli (o 9 pp. mniej niż w maju) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 65 proc. (o 21 pp. więcej niż w maju). W hotelach biznesowych 21 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 48 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. wynosi 31 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to aż 77 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc., w tym 29 proc. już jest zapełniona powyżej 70 proc., przy braku hoteli z frekwencją poniżej 30 proc., a więc zdecydowanie lepiej, niż miesiąc temu dla maja.

Wkrótce kolejny wydłużony weekend, związany ze świętem Bożego Ciała, którego termin wypada w dniach 19 - 22 czerwca. Zapowiada się on zdecydowanie lepiej od tegorocznej majówki, ale również w porównaniu do analogicznego okresu rok temu (w terminie 30 maja - 2 czerwca). Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, na moment jej wypełniania, blisko 11 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę 25 proc. obiektów, które nie sprzedają oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 58 proc. Hotele biznesowe wypadają słabiej niż wypoczynkowe. 46 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 13 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych wszystkie sprzedają oferty i nie ma żadnego obiektu z frekwencją poniżej 50 proc. 82 proc. jest już jest zapełniona w 70 proc.