
Marzec w hotelach: ankieta IGHP
Jak wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, w marcu hotele odnotowały słabsze wyniki niż miesiąc wcześniej i w ubiegłym roku. Co jest powodem tej sytuacji? Przyczyniło się do tego niższe obłożenie obiektów wypoczynkowych, które straciły w efekcie braku gości korzystających z ferii zimowych przez cały luty oraz przesunięcia okresu świąt wielkanocnych.
Według wyników ankiety IGHP, hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 16 proc. (o 3 pp. mniej niż w lutym). Obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 43 proc. obiektów, czyli 13 pp. mniej niż w poprzednim miesiącu. W grupie hoteli biznesowych 60 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 10 proc. hoteli. Grupa "środka" z obłożeniem w zakresie 30-50 proc. stanowiła 30 proc. Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki wyraźnie gorsze niż w lutym: tylko 21 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (44 pp. mniej) i podobnie hoteli, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 23 proc. Najliczniejszą grupę stanowiły obiekty "środka" z udziałem 57 proc.
Sytuacja rok do roku
Wskaźniki obłożenia były również niższe od uzyskanych rok temu. Dla 45 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 17 proc. obiektów zanotowało obniżenie w przedziale 6-10 pp. 13 proc. hoteli uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. 43 proc. obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do marca ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 19 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych pierwszych, a więc odwrotnie niż to miało miejsce w ubiegłym miesiącu, jak i rok temu. Dla 45 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 23 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 5 pp., a 19 proc. w przedziale 6-10 pp. 44 proc. hoteli poprawiło obłożenie, w tym 18 proc. stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 48 proc. wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 1/4 zanotowała obniżenie o więcej niż 10 pp. 36 proc. obiektów poprawiła obłożenie, z najliczniejszą grupą 16 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
Ceny w hotelach
Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że równo połowa hoteli (o 1 pp. więcej niż w lutym) podniosła ceny w stosunku do marca 2024 roku., w tym 42 proc. odnotowała wzrost do 10 pp. Również połowa hoteli uzyskała ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 proc. utrzymało te same ceny, a 21 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Rezerwacje na kolejne miesiące
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kwiecień wskazują na dalsze umiarkowane ożywienie w hotelach biznesowych oraz wyraźną poprawę, w stosunku do prognoz sprzed miesiąca dla marca, w obiektach wypoczynkowych, w efekcie przesunięcia świąt wielkanocnych na połowę bieżącego miesiąca. Dla całej grupy ankietowanych dokładnie 1/3 hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. (identycznie jak miesiąc temu dla marca). Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 31 proc. 36 proc. stanowią obiekty "środka" z frekwencją w zakresie 30-50 proc. W hotelach biznesowych 32 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 26 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 30 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 27 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc.
Prognozy na weekend majowy
Przed nami również kolejny wydłużony weekend, czyli majówka, której termin na potrzeby ankiety przyjęto w dniach 30 kwietnia - 4 maja. Prognozy są o kilkanaście pp. lepsze niż w analogicznym okresie rok temu, co wskazuje na poprawę w wydłużaniu okienka rezerwacyjnego. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 21 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę 19 proc. obiektów, które nie sprzedają oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 40 proc. Hotele biznesowe, podobnie jak w czasie świąt wielkanocnych, mają prognozy wyraźnie słabsze niż w obiektach wypoczynkowych. 40 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 27 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych tylko 2 proc. nie sprzedaje oferty, a 9 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. 2/3 obiektów już zapełniło się w ponad połowie, w tym z frekwencją powyżej 70 proc. jest 32 proc. hoteli.