
Made for Restaurant: jak rosnąć w branży gastronomicznej?
Już 6 maja 2025 roku we wrocławskiej Hali Stulecia odbędzie się kolejna edycja wydarzenia, którego celem jest przekroczenie granic zarówno smaku, jak i biznesu. W roli przewodników wystąpią restauratorzy, którzy eksplorują i serwują kuchnię etniczną, implementują odważne koncepty i modele zarządzania przywiezione z podróży oraz zatrudniają ludzi, którym obce są wszelkie ograniczenia.
28. Konferencja Made for Restaurant, CROSS THE BORDERS jest organizowana wspólnie z miastem Wrocław. Tym razem zabieramy organizatorzy zapraszają w podróż dookoła kulinarnego świata, by przyjrzeć się, jak na rozwój polskiej gastronomii i gusta gości wpływają globalne uwarunkowania.
Nadchodząca konferencja skupi się na pokazaniu otwartości polskiego rynku na kuchnie inne niż narodowa. Przed nami ocena potencjału kulturowego i biznesowego, a także trendów i wpływów zagranicznych. W ramach wydarzenia będzie możliwość, by przyjrzeć się fali pracowników z różnych krajów i inwestorom zagranicznym, zbadać wpływy finansowe od turystów, przypatrzyć się zmianom kulturowym, a także polityce zagranicznej, która ma wpływ na polskie restauracje. Działania ambasad promujące narodową kuchnię, miłość Polaków do ramenów, sushi, burgerów i pierożków won-ton, produkty egzotyczne dostępne w restauracjach będą w kręgu zainteresowań i rozważań podczas konferencji.
Co nas czeka?
Konferencja hybrydowa z ekspertami i liderami branży, wykłady i warsztaty z liderami branży. W programie również kulinarna wystawa interaktywna - Cross The Borders, a także FOR DATING, czyli rozmowy przy okrągłych stołach. Wzorem poprzednich lat poznamy listę TOP 100 Restauratorów FORBES&MADE FOR Restaurant w kategorii KUCHNIA ETNICZNA. W planach także after party w Restauracji Przystań&Marina.
Ponadto w programie:
- wpływ polityki światowej na biznes gastronomiczny;
- kulinarne upodobania zaproszonych gości - czy są kulinarnymi patriotami, czy na talerzu wybierają emigrację;
- na scenę wjedzie crazy delivery from Portugal wprost z przepisem na strategię szybkiego wzrostu restauracji;
- biznesplan w gastro na trudne czasy;
- nowe sposoby serwowania małej czarnej i drinki z palemką bez alko;
- przegląd najmodniejszych restauracji Europy oraz pomysły na założenie restauracji w Dubaju czy na Zanzibarze;
- kulinarne show z udziałem szefów kuchni
- ogłoszenie TOP 100 nominowanych restauratorów w kategorii KUCHNIA ETNICZNA w rankingu FORBES&MADE FOR RESTAURANT.
- Spotykamy się, aby wspólnie zastanowić się nad tym, jak budować silny, międzynarodowy i odporny na zmiany sektor gastronomiczny oraz dochodowe restauracje. Bez strachu przekroczymy granice - dosłownie i w przenośni - mówi Agnieszka Małkiewicz, organizatorka konferencji Made for Restaurant. - Podejdziemy do tematu z brawurą i w poszukiwaniu sukcesu finansowego. Będziemy mieli tylko sprawdzone rekomendacje i mocne insighty - dodaje. - Sprawdzimy, jak międzynarodowe wpływy - od kuchni etnicznych po zagraniczne modele biznesowe - rewolucjonizują polskie restauracje i czego możemy się nauczyć od światowych liderów branży. A może to oni mogą uczyć się od nas? - zapowiada.
Szczegółowy program wydarzenia jest dostępny na stronie: https://forsolutions.pl/madeforrestaurant-wroclaw-2025/?p=&lang=pl#section-1984.
- Cross the Borders jest wpisane w DNA każdego wrocławianina - mówi Małgorzata Golak, dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miasta Wrocławia. Przypomina, że Wrocław przez dziesiątki lat był domem dla różnych narodowości: ludności przesiedlonej z Kresów Wschodnich i różnych zakątków Polski, ludności niemieckiej, osób pochodzenia żydowskiego, uchodźców wojennych z Ukrainy, przybyszów z Azji, Indii i Bliskiego Wschodu.
- Uczyliśmy się żyć w wielokulturowym tyglu, przekraczając granice własnego komfortu i przyzwyczajeń. Zrozumieliśmy, że różnorodność jest naszą siłą, z której możemy czerpać budując tożsamość Wrocławia i naszą wspólną historię - podkreśla. - Dzięki przekraczaniu granic, otwartości na inne kultury, kreatywności i wychodzeniu poza schemat udało się nam zbudować miasto inkluzywne, otwarte na wpływy z zewnątrz i przyjazne dla ekspatów. Taka jest też nasza kuchnia i, szerzej - wrocławska gastronomia. Przekracza granice tradycji, smaków, kultur i narodów. Nie boi się zmian, obcych wpływów, nowych pomysłów i doznań. Wrocławska gastronomia mówi własnym głosem, czerpiąc inspiracje z podróży oraz historii i bogactwa swojego regionu. Made for Restaurant, edycja FAST GROWING ? Cross The Borders we Wrocławiu trafiło w idealne miejsce i czas! - mówi Małgorzata Golak.
Scenę w samo południe przejmie Agnieszka Małkiewicz oraz Łukasz Modelski, którzy będą prowadzić uczestników przez granice w kierunku szybkiego wzrostu. Na wieczorne after party do swojej restauracji Przystań&Marina zaproszą Agnieszka i Marcin Chmielewscy.
- Zagranica wnosi do gastronomii różnorodność - dopływ ludzi, przypraw, smaków - i stwarza możliwości serwowania tego, co nieznane, w naszym kraju - mówi Marcin Chmielewski, prowadzący wraz z żoną Agnieszką restaurację Przystań&Marina. Wskazuje też na nowe rozwiązania technologiczne, w tym np. stosowanie zero waste w praktyce, w czym, jak podkreśla, przodują Skandynawowie. - Pomysły na zastosowanie rozwiązań IT oraz AI w biznesie gastro także docierają do nas z zagranicy i mają wpływ na rozwój naszej branży -dodaje. Marcin Chmielewski dostrzega jednak także zagrożenia. - Zagranica może spowodować spadki na naszym rynku. Wzrost cen kawy i kakao na rynkach zagranicznych spowoduje zmniejszenie popytu i wzrost cen u nas, przy jednoczesnym zmniejszeniu marż. Dodatkowo zaraza kur i brak jajek na rynku w USA już powoduje wysysanie rynku europejskiego i, co za tym idzie, wzrost cen tego produktu. Wreszcie cła na amerykańskie wina, jako odwet na wprowadzenie ceł na wina francuskie i włoskie w USA, spowoduje, że ceny win kalifornijskich staną się nieakceptowalne przez naszych gości - podkreśla restaurator.
W dalszej części wydarzenia Agnieszka Małkiewicz opowie o tym, że kulinarnie jesteśmy otwartym narodem i lubimy podróżować na talerzach poza granice naszego kraju - do Włoch, Azji, Stanów Zjednoczonych czy Turcji.
O tym, czy kuchnia może być niepolityczna i jaki wpływ ma polityka światowa na biznes gastronomiczny, dyskutować będą: Magdalena Lemańska z Forbes, Maciej Nowaczyk, prowadzący restauracje La Maddalena i Między Mostami, Joanna Sobczyk z firmy Winterhalter, Maciej Dobrzyniecki z Akademii Gastronomicznej, Piotr Klimczak, prowadzący Joel Sharing Concept, i Artur Jarczyński z Jarczynski TEAM.
Granice swoich krajów przekroczą zaproszeni goście:
- Dorli Muhr z Vininova, jedna z najbardziej cenionych postaci w austriackim świecie wina, opowie o tym, jak budować markę nie tylko produktu, ale i pochodzenia. Dorli jest właścicielką winnicy z certyfikatem ekologicznym, w której stawia na ręczne zbiory, minimalne użycie siarki i fermentację na naturalnych drożdżach.
- Nataliia Shkarovska i Daniela Pawelniak reprezentujące firmę SUPA z Ukrainy udowodnią nam, że mimo wojny, ukraińska gastronomia to zaawansowany rynek technologiczny.
- Czym Paryż dla mody, tym Londyn dla gastronomii. Dlatego dwaj londyńscy szefowie kuchni - Arek Bober i Michael Harrison - opowiedzą o tym, co jest aktualnie najmodniejsze w kulinarnej stolicy świata.
- Wyjątkowy kurier wprost z Portugalii, Paulo Lameiras Martins (VIRA Frangos, partner sieci Glovo Portugal), dowiezie danie główne kolejnej części konferencji. Portugalska szkoła szybkiego wzrostu w gastronomii to bowiem coś więcej niż logistyka ? to styl, strategia i smak. Poznamy case study, które pokazuje, że delivery nie musi być fast foodem, a może być fast i smart thinking.
Dowiemy się także, gdzie Maciej je, czyli jakie miejsca w Polsce i na świecie poleca influencer Maciej Blatkiewicz, kulinarny podróżnik i miłośnik etnicznych kuchni.
FOR DATING
Tym razem warsztatowe dyskusje przy 10 okrągłych stołach skupią się na tym, jak Cross the Borders połączyć z Fast Growing. Jeden stół to jeden temat i jeden cel: przekroczyć w swoich wyobrażeniach o gastronomii granice - w finansach, bezpieczeństwie, technologii, marketingu czy automatyzacji, a to wszystko w atmosferze kombinacji fine dining z fine thinking. Liderami dyskusji będą między innymi Marcin Owczarek (Chefs Culinar), Mariusz Piórkowski (Mojstolik.pl), Aneta Kowalska (Safe Plate/Sensoryka), Anna Pycińska (Rational), Robert Tarnowski z Glovo i Maciej Koła (Gastromiasto) oraz Jolanta Jurkowlaniec (Dinette) oraz Alfred Wagner (WROT) i Agnieszka Borek (Fika).
Następnie tematem konferencji będzie Fast Growing. Panel poprowadzi Przemysław Śledziak (Kulinarsk), a wśród panelistów między innymi Paweł Janowski (Dialog, Food Town), Anas Adi (m.in. Sakana Sushi, Azja), Marcin Wróblewski (Central Cafe), Martin Gimenez Castro (Tuna, Ceviche) oraz Leszek Szczepaniak z Bon Vivant Advisory.
Bartłomiej Małkiewicz opowie natomiast o tym, co nowego dla restauratorów w unijnym prawie.
Cr?me de la cr?me wydarzenia, czyli show kulinarne CROSS THE BORDERS przygotuje Ola Gerlach, designerka i food stylistka, pod której artystycznym okiem szefowie kuchni zaserwują swoje ekspresje kulinarne, a barmani i sommelier dołożą do tego autorski pairing.
Jak zapowiada Ola Gerlach, sześciu szefów kuchni stanie się artystami, kuratorami własnych wystaw, eksplorującymi temat ?Przekraczania granic?. Każdy z nich otrzyma stół - płótno, na którym stworzy swoją unikalną opowieść. Będą to instalacje, multimedia, rzeźby i koncepty, które wykraczają poza standardowe myślenie o gastronomii.
Z tym wyzwaniem zmierzą się Volodymyr Savchenko (Restauracja Tarasowa w Hali Stulecia), Igor Arent-Rabiej (CRAFT Wrocław), Sylwester Lis (Acqua Panna, S. Pellegrino), Kamil Stefanów (Dinette) i Yassin Bugajny (Wierzbowa 15/BUNGE). Barmański pairing do kulinarnych dzieł sztuki zaprezentują Maciej Filipowski (CRAFT Wrocław), Damian Deptuła (Acqua Panna, S. Pellegrino) oraz Piotr Gutowski i Lotar Towalski (Chopin Vodka). Dołączy do nich sommelier Przemysław Morawski (Vininova).
Całość wydarzenia uzupełnią prezentacje i degustacje lokalnych produktów, które przywiozą regionalni dostawcy. W programie także przegląd trendów związanych z kartą napojów alkoholowych i soft drinków.
Dla właścicieli i pracowników lokali gastronomicznych i firm cateringowych oraz mediów udział jest bezpłatny - obowiązuje wcześniejsza rejestracja.
Dla producentów i dostawców dla branży HoReCa wydarzenie jest biletowane.
Rejestracja: https://forsolutions.pl/madeforrestaurant-wroclaw-2025/