
Jubileusz Restaurant Week
Jeden z najpopularniejszych festiwali kulinarnych w naszym kraju świętuje dziesięciolecie! Restaurant Week już od dekady zmienia wyjścia do restauracji w wyjątkowe doświadczenia.
Restaurant Week od dziesięciu lat stanowi element kulinarnej rewolucji, promując autorskie restauracje w Polsce oraz kształtując kulinarne trendy. Festiwal zdobył status wydarzenia restauracyjnego, oferując milionom gości możliwość odkrywania popisowych menu w atrakcyjnej cenie.
Festiwal sprawił, że polska scena kulinarna zyskała nie tylko rozgłos, ale i dostęp do szerokiego grona odbiorców dzięki kampaniom marketingowym, zachęcających Polaków do odwiedzania restauracji. Rodzima gastronomia wykuwa swoje miejsce w globalnej czołówce i wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek tej smacznej rewolucji.
- Patrząc na ostatnie dziesięć lat, możemy śmiało powiedzieć, że restauracje już nie tylko nas karmią, ale także opowiadają historie, budują doświadczenia i wpisują się w nowoczesne podejście do jedzenia. Dziś wyjście do restauracji nie jest już jedynie elementem świętowania wyjątkowych okazji. Stało się naturalnym sposobem spędzania czasu i formą codziennej przyjemności - mówi Paweł Światczyński, współtwórca festiwalu Restaurant Week. - To zmiana, która pokazuje, że gastronomia przestała być postrzegana jako luksus, a zaczęła pełnić funkcję integralnej części stylu życia - dodaje Marcin Wawrzeń, współtwórca festiwalu.
W ciągu 10 lat kulinarne preferencje Polaków uległy znaczącym zmianom. Dekadę temu na stołach królowała kuchnia polska i włoska, a dziś coraz większą popularność zyskują smaki azjatyckie, roślinne i kuchnia fusion. Odkrywanie nowych restauracji i nieznanych dotąd dań stało się jednym z kluczowych czynników wpływających na wybory gości.
- Do restauracji nie chodzimy już wyłącznie na klasyczne, dobrze znane smaki, lecz coraz częściej kieruje nami chęć eksplorowania kulinarnego świata - zauważa Maciej Żakowski, współtwórca festiwalu. - Wieloletnie analizy preferencji gości festiwalu pokazują, że dla 80 proc. z nich najważniejsze jest odkrywanie nowych dań, unikalnych smaków oraz wyjątkowych miejsc - i to w sposób szybki, wygodny, najlepiej digitalowy - dodaje.
Potwierdzają to również dane dotyczące mocnego wzrostu zainteresowania kuchnią roślinną - w menu restauracyjnych coraz więcej miejsca zajmują pozycje wegetariańskie i wegańskie, często na bazie zamienników mięsa. Przez lata eksplorowanie różnych smaków stało się nie tylko przyjemnością, ale stylem życia.
W ciągu ostatniej dekady znacząco wzrosła popularność platform do zamawiania jedzenia, którą wsparła zaawansowana cyfryzacja. W 2014 roku jedzenie z dowozem było niszową usługą, dziś jest standardem. W tę samą stronę zmienia się sposób korzystania z restauracji - obecnie prawie 50 proc. rezerwacji odbywa się poprzez aplikacje i strony internetowe. Restauracje także coraz częściej oferują programy lojalnościowe oraz spersonalizowane oferty dla stałych gości.
- Cyfryzacja zrewolucjonizowała branżę gastronomiczną na wielu poziomach. Dziś goście oczekują nie tylko doskonałego jedzenia, ale także spersonalizowanych doświadczeń - od intuicyjnych systemów rezerwacji, przez aplikacje lojalnościowe, aż po menu dostosowane do ich preferencji. To wszystko sprawia, że technologia stała się nieodłącznym elementem nowoczesnej gościnności i dlatego popularność Restaurant Week tak dynamicznie rośnie - mówi Paweł Światczyński.
Oprócz rosnących wydatków i zmieniających się nawyków, polski rynek gastronomiczny przeszedł dynamiczny rozwój również pod względem liczby restauracji. W 2014 roku w Polsce działało około 60 tysięcy miejsc, a w 2024 ich liczba wzrosła do ponad 80 tysięcy. Co więcej, restauratorzy coraz chętniej inwestują w lokale na przedmieściach czy w dzielnicach mieszkalnych, ponieważ Polacy pragną nie tylko smaku, ale także wygody i wyjątkowej atmosfery. Warto też podkreślić, że obecnie cena nie jest głównym kryterium decydującym o wyborze restauracji - mocno liczą się opinie w Internecie, jakość składników i niezapomniane doświadczenia kulinarne.
Miniona dekada udowodniła, że gastronomia w Polsce nie tylko nadąża za globalnymi trendami, ale i je kształtuje. Wiele wskazuje na to, że kolejne lata przyniosą dalszą specjalizację lokali, rozwój innowacyjnych konceptów kulinarnych i jeszcze większą dbałość o jakość doświadczeń gości. Polska gastronomia już dziś wyznacza nowe standardy, a bardzo dobre wyniki z ostatniego dziesięciolecia pozwalają prognozować, że jej znaczenie na rynku usług będzie dalej rosło.